Moni yrittäjä tekee nämä virheet brändiuudistusta tehdessä.
▪️ Aikataulu on epärealistinen.
Projekti halutaan nopeasti maaliin, mutta kalenterista ei löydy aikaa kommentointiin, materiaalien läpikäyntiin tai suunnitelmien ymmärtämiseen. Ilman aikaa ei synny hyvää brändiä.
▪️ Lähtökohtana on oma lempiväri.
“Haluan lisää harmaata.” Mutta entä jos harmaa ei kerro yrityksesi rohkeudesta, intohimosta tai tavoitteista mitään? Visuaalisuuden pitää palvella brändin ydintä ja tavoitetta, ei vain miellyttää tekijää itseään.
▪️ Vanhasta ei haluta päästää irti.
Halutaan uudistua, mutta pidetään kynsin hampain kiinni tutuista fraaseista, kuvista tai väreistä. Uusi brändi ei voi syntyä vanhan rajoissa. Ole avoin uudellee jos uudistat.
▪️ Erottautuminen pelottaa.
Moni haluaa näyttää samalta kuin kilpailijansa – “ettei vaan mene överiksi”. Mutta juuri erottuminen synnyttää muistijälkiä ja vetää oikeat asiakkaat puoleen.
Muistatko vielä sinisen meren strategian?
▪️ Muutetaan vain kuoret.
Logo vaihtuu, mutta viestit, palvelut ja toimintatapa eivät muutu. Lopputulos: asiakas ei ymmärrä miksi mikään olisi nyt toisin.
▪️ Ei kysytä, vaan oletetaan ja kohderyhmä unohtuu.
Brändiuudistus tehdään omista lähtökohdista, eikä tiedetä tai mietitä asiakkaan näkökulmaa. Mitä asiakkaasi oikeasti ajattelevat yrityksestäsi? Ilman tietoa brändiä rakennetaan tyhjiössä. Markkinatutkimus kuulostaa isolta sanalta, mutta joskus riittää viisi rehellistä vastausta asiakkailta. Jos ei tiedetä missä mennään, ei uudistus voi osua maaliin.
Jos yksikin näistä kuulostaa tutulta, et ole yksin. Näitä virheitä tekee moni muukin – jopa kokeneet yrittäjät. Siksi niistä pitää puhua ääneen, ilman syyllisyyttä. Kun me ymmärretään mistä virheet johtuvat, niitä on helpompi välttää.
Olen auttanut monia yrittäjiä brändiuudistuksen läpi ja siksi tiedän, että ne ovat vältettävissä. Kun uudistus tehdään oikeista lähtökohdista, siitä tulee työkalu kasvuun, eikä pelkkä uusi pinta.