Kannattaako logo tehdä itse?
Tein itse ja säästin.
Vai säästinkö? Veikö itse tekeminen oikeastaan kaiken ajan siltä mun ydinbisnekseltä? Kävikö niin että lopputulos ei palvele sittenkään tarkoitusta?
Eikö logo ei luo luottamusta ja viesti oikeaa tunnetta? Eikö verkkosivuja ei löydä kukaan ja nekin jotka löytävät, eivät löydä etsimäänsä ja koe tulleensa palvelluiksi?
Näin voi okeasti käydä.
”Vaikka jotain voi tehdä, ei tarkoita, että niin pitää tehdä.” – Pinja Valkonen kirjoitti tekoälystä ja se iski muhun vahavasti.
”Se, että osaat tehdä kaiken, ei ole syy tehdä kaikkea.” – Petra Veikkola saattoi puhua osittain ainakin samasta asiasta, johon kohta tartun.
”Lähde vaan tekemään!” – Aini Mäensivu sanoi videossaan, ja minä tulkitsin, että hän tarkoitti: kaiken ei tarvitse olla heti valmista, jotta voi aloittaa.
Kaikki nämä asiat ovat mun mielestä totta samaan aikaan.
Hold my hat, annas kun selitän!
Asiantuntijabisneksessä erityisesti: ensin pitää vain lähteä tekemään, jotta voi nähdä miten palvelut, prosessit ja asiakkaat oikeasti toimivat. Sitä kautta löytyy se, mikä toimii ja mitä haluaa tehdä. Näin mä tein. Brändiä lähdetään rakentamaan sen päälle. Tämä eroaa selvästi siitä, jos myyt kuluttajille tuotteita – silloin sun brändin on vaan oltava jotakuinkin kasassa alusta asti. Toki sitäkin voi matkan varrella aina hioa ja kehittää.
Vaikka sä osaisitkin tehdä itse Canvalla logon, visuaalisen ilmeen tai jopa jollain alustalla verkkosivut, se ei ole automaattisesti hyvä syy tehdä niitä itse.
Voiko olla tilanne, jossa kaikki kannattaa tehdä itse?
Kyllä voi:
Jos sulla ei ole markkinointiin budjettia. Silloin vaan täytyy tehdä itse. Huolehdi kuitenkin, ettet vie kaikkea aikaa pois tuottavalta työltä.
Jos sulla on reilusti aikaa opetella ja perehtyä aiheeseen kunnolla. Esimerkiksi hyvien verkkosivujen teko voi ensikertalaiselta viedä helposti ainakin kaksi työviikkoa.
Logon tekeminen vaatii ajatustyötä: mikä sun bisneksessä on tärkeää, miten erotut muista, mitä logolla haluat viestiä ja kenelle. Lisäksi se vaatii luovuutta ja Canvan hallintaa (sekä sen plus version), jotta lopputulos toimii monissa eri käyttökohteissa.
Jos sulla on hyvä visuaalinen silmä.
Jos ei ole, en todellakaan suosittele itse tekemistä.Olet asiantuntija ja juuri perustanut yrityksen. Asiantuntijabisneksessä oma persoona ja kasvot tekevät jo osan brändityöstä. Laadukkaat markkinointimateriaalit auttavat kyllä paljon, mutta jos myyt paljon kasvotusten ja liidit tulevat verkostosta, sulla voi olla varaa odottaa ja tehdä brändi ALUKSI itse, tai jopa jättää se hetkeksi KOKONAAN tekemättä.
Kuluttajabisneksessä (B2C) en vaan voi suositella mitään muuta kuin ammattilaisen tekemää jälkeä heti alusta alkaen. Pitkässä juoksussa se säästää rahaa ja vakuuttaa asiakkaat paremmin. Kukaan ei osta marketista tuotetta, jonka pakkaus näyttää harrastelijan tekemältä.
(Poikkeuksena on käsityöt, joissa itsetehdyn näköinen pakkaus voi olla jopa etu.)
Päätä siis viisaasti, missä sun kannattaa panostaa omaa aikaa ja missä ammattilainen on paras ratkaisu. ⏱️⚖️💰
Jos lähdet tekemään logoa, täältä löydät kasan vinkkejä —> Miten suunnittelen hyvän logon?
Jos kaipaat kokeneen ammattilaisen apua, olen täällä. 😊 Ota yhteyttä
Lue lisää logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelusta ja palveluistani.
Tämä kuvakaappaus on Canvasta, jossa logon voi tehdä itse – jos tietää mitä tekee. Näissä esimerkeissä logot ovat käytännössä kuvia, joiden päälle on asetettu tekstiä. Ongelmaksi muodostuu se, että niitä ei voi muuntaa aidoksi grafiikaksi, mikä rajoittaa käyttöä merkittävästi. Useimmissa on taustaväri ja liikaa yksityiskohtia. Logon tulisi toimia myös pienessä koossa – mutta monia näistä ei pysty edes lukemaan, jolloin yrityksen nimi jää näkymättömiin. Eli logon tärkein tehtävä epäonnistuu.
Esimerkissä on vasemmalla logo Canvasta ja oikealla logo jonka tein vastaamaan Canvan logoa, mutta korjasin ne ongelmat joita Canvan logossa oli.
Nämä kuvat havainnollistavat, miksi logon ei kannata olla kuva. Kuvamuotoisessa logossa on aina tausta, mikä rajoittaa sen käyttöä. Toinen ongelma on seliteteksti: se on liian pieni ja fontti liian ohut suhteessa logotekstiin, jolloin se ei ole luettavissa.
Molemmat logot ovat kuvissa yhtä leveitä, mutta huomaatko, miten suuri ero niiden toimivuudessa silti on?
Taustakuva tehty tekoälyllä. On aika jännä ote kamerasta ja sormetkin vähän sikin sokin. 😂
Tässä esimerkissä näkyy konkreettisesti, miksi kuvalogo ei toimi. Logo esiintyy brändin eri kohtaamispisteissä hyvin erilaisissa yhteyksissä – siksi on tärkeää, että siitä on useita versioita ja että se on skaalattavissa, tarkka ja vektorimuotoinen.