Kaikki lähtee sisältä ulospäin – yrityksesi identiteetistä

Brändäys on markkinoinnin perusta.

Mistä on kyse?

Brändistrategia ja brändimuotoilu yhdessä tekevät yrityksellesi jotain maagista, ne herättävät koko markkinoinnin eloon. Saatat huomata miten yhtäkkiä kaikki on selkeää, tavoitteellista ja käy järkeen. Tuloksia syntyy, kun myös asiakkaasi huomaavat tämän.

Brändistrategia määrittää kaikki yrityksen keskeiset rakennuspalikat, kuten tavoitteet, tarkoituksen ja arvot. Strategiaa muotoiltaessa kaivetaan esiin brändin persoona, kulttuuri ja tyyli.

Tämä määrittely tapahtuu aina tiiviisti yhdessä asiakkaan, sinun, kanssasi. Vain sinä voit tuntea oman yrityksesi ja tietää vastaukset.

Minulla on työkalut ja sinulla on materiaali.

Brändimuotoilu taas on visuaalista työtä. Se kommunikoi brändisi tarinaa visuaalisesti. Visualisoidaan brändin identiteetti logoksi ja visuaaliseksi ilmeeksi. Kokonaisuus pohjautuu brändin persoonaan ja palvelee tavoitteita.

Yhdistämällä vankka brändistrategia ja houkutteleva visuaalinen ilme, yritykselläsi on huomattavasti paremmat valmiudet saavuttaa asettamasi tavoitteet.

Lähikuva puun kaarnasta, jossa on oransseja ja harmaita sävyjä.
Henkilö istuu kivellä meren rannalla pilvisenä päivänä.
Kanervakasvi kuivassa maastossa.

"Brändi on tunne, jonka herätät ihmisissä."

– Seth Godin

Kohti kannattavampaa liiketoimintaa

Miksi strategiatyö brändin parissa kannattaa? Kaiken työn takana on tavoite tehdä kannattavampaa liiketoimintaa. Brändäys on investointi, jonka avulla sinä menet kohti tuota tavoitetta.

HINTA ELI ARVO

Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän?

Vahva brändi nostaa tuotteen tai palvelun arvoa. Mitä se tarkoittaa sinulle? Asiakas on valmis maksamaan sinulle enemmän samasta palvelusta tai tuotteesta, koska hänen mielessään ei ole enää muita vaihtoehtoja. Hän haluaa sinut. Miksi? Hän on muodostanut tunteen brändiä kohtaan. Hinta ei ole enää ratkaiseva tekijä. Palvelusi tai tuotteesi on tärkeämpiä hänelle ja siksi arvokkaampia.

ASIAKASUSKOLLISUUS

Vahva, aito ja oikeanlainen brändi on houkutteleva ja lisää asiakasuskollisuutta. Asiakkaat siis palaavat useammin ja sitä kautta mainostusta tarvitaan vähemmän. Kun mainostukseen tarvitsee panostaa vähemmän, CPA (cost per client acquisition) pienenee. Eli suomeksi: uusasiakashankintaan laitettavaa euromäärää voidaan vähentää.

UNELMA-ASIAKAS

En voi liikaa korostaa miten tärkeää tämä on. Väärien asiakkaiden kanssa päädyt vain hakkamaan päätäsi seinään.

Selkeä ja itselleen uskollinen brändi puhuttelee oikeaa asiakasta. Asiakas kokee että juuri häntä puhutellaan - siksi hän omaksuu viestisi ja ihastuu. Saat enemmän unelma-asiakkaita, etkä enää haaskaa aikaa tyytymättömien asiakkaiden parissa.

Asiakkaasi haluaa ostaa jotain, mikä tuntuu omalta ja on osa hänen persoonaansa. Siksi ei ole tärkeää vain tunnistaa oma unelma-asiakas, vaan myös puhutella häntä kaikin mahdollisin tavoin.

EROTTAUTUMINEN

Vahva ja mieleenpainuva brändi auttaa erottautumaan markkinoilla. Erottautumalla saat enemmän huomiota ja mahdollisuuksia kauppaan kuin kilpailijat. Kuluttaja suosii usein tuntemaansa brändiä ennemmin kuin sellaista, jota ei tunne.

Haluaisitko kasvaa ja tehdä kannattavampaa liiketoimintaa?

Ota yhteyttä ja aloita kasvusi brändäyksen avulla.

Karhea rantakallio, ruohikkoa ja sammaleista puunrunkoa rannalla meren äärellä pilvisenä päivänä
Mustavalkoinen kuva hymyilevästä henkilöstä, jolla on vaaleat hiukset.

Tuntuuko markkinoinnin tekeminen vaikealta?

Brändäys antaa selkeyttä ja suuntaa tekemiseen

Brändistrategian tavoitteena on luoda vahva brändi ja ohjata toimintaa kohti tavoitteita.

Se ohjaa koko yritystä, markkinoinnin suuntaa ja viestejä. Brändistrategia kirkastaa kuvaa ihanneasiakkaasta, nykytilanteesta ja parhaassa tapauksessa tarinallistaa kokonaisuuden.

Kun kivijalka on kunnossa on markkinoinnin tekeminen nopeampaa ja helpompaa.

Brändistrategian avulla kirkastat ja selkeytät oman sekä asiakkaan ajatuksen brändistäsi. Selkeä brändiviestintä vetää tutkitusti enemmän asiakkaita puoleensa. Enemmän asiakkaita tarkoittaa enemmän myyntiä sinulle - yksinkertaista.

Brändimuotoilu:
Visuaalisen identiteetin rakentaminen

Kun brändistrategia on kirkkaana edessäsi, on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen: brändimuotoiluun.

Brändimuotoilu muuttaa abstraktin strategian konkreettiseksi visuaaliseksi identiteetiksi. Se kattaa kaiken, miltä yrityksesi näyttää ja tuntuu ulospäin. Tämä sisältää logon, väripaletin, typografian, kuvakielen ja kaikki muut visuaaliset elementit, jotka määrittelevät yrityksesi visuaalisen ilmeen.

Brändimuotoilu ei kuitenkaan ole pelkästään esteettistä työtä. Se on strategista suunnittelua visuaalisessa muodossa. Kaikki tässä vaiheessa tehtävät valinnat perustuvat vankkaan ymmärrykseen brändistrategiastasi.

Logo ei ole vain kuva; se on yrityksesi identiteetin symboli. Värit ja typografia eivät ole vain visuaalisia hienouksia - ne ovat tapa välittää brändisi arvot ja tarkoitus.

Yhdistämällä vankka brändistrategia ja houkutteleva visuaalinen ilme, yrityksesi voi kukoistaa ja saavuttaa tavoitteensa. Jokainen elementti brändimuotoilussa on suunniteltu tuomaan brändisi tarina eloon ja tekemään siitä merkittävän tekijän markkinoilla.

Lähikuva koivun kaarnasta
Luova Byrå logo

Prosessini

  • Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi.

  • Mikäli koen että voisin auttaa sinua, annan sinulle räätälöidyn tarjouksen.

  • Kun tarjous on hyväksytty projekti voi alkaa.

  • Työskentelen Anneli Hansonin 5P frameworkin mukaan jonka vaiheita ovat:

  1. PURPOSE eli tarkoitus

    Määritellään yrityksen ydin

  2. PERSONALITY eli persoona

    Määritellään yrityksen arvot, kulttuuri ja persoona

  3. PEOPLE eli ihmiset

    Otetaan selvää kohderyhmästä ja tehdään tutkimus

  4. POSITIONING eli asemointi

    Analysoidaan ja asemoidutaan, löydetään “sininen meri”, eli uniikki kohta markkinoilla

  5. PLANNING eli suunnittelu

    Mitä on konkreettisesti tehtävä jotta tavoitteet saavutetaan?

Varaa maksuton kartoituspuhelu. Mietitään yhdessä mitkä sinun tarpeesi ovat ja olenko oikea henkilö auttamaan sinua.

Kartoituspuhelu ei velvoita sinua mihinkään. Puhelun tarkoitus on keskustella tilanteestasti ja pohtia yhdessä mikä olisi yrityksesi kannalta järkevä seuraava askel markkinoinnin suhteen. Mitä sinä tarvitset juuri nyt?

Ehkä minä voin auttaa sinua tai ehkä voin ohjata sinut oikeaan suuntaan.

Ole rohkeasti yhteydessä.