Miten suunnittelen hyvän logon?
Yrityksen logo on enemmän kuin vain kuva, se on yrityksesi käyntikortti ja yksi tärkeimmistä elementeistä brändisi rakentamisessa. Hyvä logo tekee yrityksestäsi tunnistettavan ja erottuvan kilpailijoiden joukosta.
Tässä artikkelissa kerron, mitä kaikkea sinun kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet yrityksellesi logon, ja miten varmistat, että se tukee brändiäsi parhaalla mahdollisella tavalla.
Yrityksen arvot ja kohderyhmä
Mikä on yrityksesi tarina? Mitä arvoja haluat välittää? Kenelle logo suunnitellaan? Tämä vaikuttaa kaikkeen, kun alat tehdä päätöksiä. Tee siis ensin itsellesi selväksi kaikki, mikä vaikuttaa siihen, mitä aiot ilmentää logossa.Yksinkertaisuus ja selkeys
Hyvä logo on selkeä ja helposti tunnistettava, myös pienessä koossa. Hyvän logon tunnistaa siitä, että sen voi piirtää helposti ulkomuistista edes sinnepäin. Niin yksinkertainen sen tulisi olla. Hyvät mittasuhteet ovat todella tärkeät. Logoa pitää olla mukava katsoa, ja tekstin tulee olla helposti luettavaa. Testaa kaverilla, pystyykö hän lukemaan logon tekstin, kun logo on todella pieni.Värit
Värit vaikuttavat tunnelmaan ja herättävät tunteita. Mieti, mitkä värit sopivat brändillesi ja miten ne erottuvat kilpailijoista. Mitä värejä käytetään paljon omalla alallasi? Uskallatko tehdä jotain toisin? Kun valitset värejä, päätät samalla logon lisäksi koko yrityksen brändin värit.
Älä valitse värejä, joista sinä itse pidät, vaan valitse kokonaisuus, joka yhdessä luo omaleimaisen ja juuri oikeanlaisen tunnelman. Tietenkin on tärkeää, että värit myös miellyttävät omaa silmääsi ja että kokonaisuuden kanssa on mukava työskennellä, mutta valintojen tulisi ensisijaisesti heijastaa kohdassa 1 mainittuja arvoja ja kohderyhmää.Typografia
Fonttivalinnat kertovat paljon yrityksesi tyylistä ja sävystä. Jokainen fontti kertoo omaa tarinaansa. Toiset fontit ovat erikoisia mutta saattavat olla hieman vaikeita lukea, kun taas toiset ovat tavallisia ja helposti lähestyttäviä. Mieti, mikä erottaa sinut kilpailijoista – vai erottaako mikään?
HUOM! Logossa käytettävän fontin ei tarvitse välttämättä näkyä muualla yrityksen markkinointimateriaaleissa. Logofontti voi olla erikoinen ja erityinen. Ammattilaiset aloittavat usein olemassa olevasta fontista ja muokkaavat siitä omaleimaisen kokonaisuuden asiakkaalle.
Kun valitset fontteja muuhun yrityksen markkinointiin, valitse fontit, joita voit käyttää verkkosivuilla, omalla koneella ja esimerkiksi Canvassa.
Muista: Pidä kiinni valinnoistasi äläkä vaihtele niitä jatkuvasti oman fiiliksen mukaan.Monikäyttöisyys ja muunneltavuus
Logon tulisi toimia eri kanavissa: painettuna, digitaalisessa ympäristössä, somekuvissa, verkkosivuilla ja mainoksissa. Logosta tehdään usein ainakin kaksi tai kolme erilaista versiota: vaaka, pysty ja pelkkä ikoni.
Täällä on esimerkki logosta josta on useampi erilainen versio.Kilpailijoiden kartoitus
Tutki kilpailijoidesi logoja: miten voisit erottua ja mitä voisit oppia heiltä? Jos kaikki alallasi näyttävät samalta, tee jotain muuta. Sinun ei tarvitse erottua kaikista maailman brändeistä – vain omista kilpailijoistasi. Ole tietoinen heistä.Ammattilaisen apu
Jos et ole kokenut suunnittelija, kannattaa pyytää apua ammattilaiselta. Ammattilainen, kuten minä, osaa kiteyttää yrityksesi visuaaliset vahvuudet ja varmistaa, että logo toimii kaikissa käyttötarkoituksissa.
Extravinkki
Muista tallentaa logo heti tekovaiheessa grafiikkana PDF-muodossa. Näin pystyt jatkossa muokkaamaan sitä (esimerkiksi väriä: valkoinen, tumma ja värillinen) ja painamaan sen missä tahansa koossa. Vektorilogo säilyttää aina tarkkuutensa, kun taas kuvatiedostoissa resoluutio vaikuttaa tarkkuuteen. Tallenna logosi vähintäänkin isona PNG-kuvana ilman taustaa ja useammassa brändivärissä.
Logon suunnittelu on tärkeä investointi yrityksesi tulevaisuuteen. Jos kaipaat apua logon suunnittelussa tai haluat varmistaa, että logosi tukee brändiäsi ja erottuu kilpailijoiden joukosta, olen täällä auttamassa. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä logo, joka saa yrityksesi loistamaan!
Yksinkertaisimmillaan brändiä voi määritellä tekemällä yhden sivun tiedoston johon kokoaa kaikki elementit talteen.